Ik ben er nog altijd van overtuigd dat de Sony XDCam EX op dit moment de meest interessante min-of-meer-betaalbare camera is, maar als je hem wil gebruiken voor (godbeware) huwelijken of concerten, of andere dingen waarbij er veel lichtflitsen te verwachten vallen, kijk dan eerst even naar deze testbeelden op FreshDV.com.

A story of tags and categories:

WordPress 2.3 brought tags to WordPress. At first this seemed quite unnecessary as WordPress already had categories to organize blogposts. I recently discovered categories can be quite handy to make a broad division between different kind of posts, say a news snippet versus an essay, while tags provide a quick way to mark posts. WordPress even has a handy wp_tag_cloud()-function to show the tags you use in a fashionable way.

There’s only one problem: the tagcloud is based on all posts. Fine and dandy on the frontpage of your blog, but a lot less usefull on category pages. There is no easy way to generate a tagcloud for all posts belonging to a specific category. I personaly need something like this for FiviKASKA.be, since I want a clear distinction between news and movies on that site. So I started tinkering.

Here’s the query you need to get a list of all tags in one category, and their postcounts.

SELECT tags.term_id AS tag_ID,
   tags.name AS tag_name,
   tags.slug AS tag_slug,
   count(wp_posts.ID) AS postcount
FROM wp_terms AS tags
INNER JOIN wp_term_taxonomy AS tag_taxonomy
   ON tags.term_id = tag_taxonomy.term_id
   AND tag_taxonomy.taxonomy = 'post_tag'
INNER JOIN wp_term_relationships AS tag_relationships
   ON tag_taxonomy.term_taxonomy_id = tag_relationships.term_taxonomy_id
INNER JOIN wp_posts ON wp_posts.ID = tag_relationships.object_id
INNER JOIN wp_term_relationships AS cat_relationships
   ON wp_posts.ID = cat_relationships.object_ID
INNER JOIN wp_term_taxonomy AS cat_taxonomy
   ON cat_relationships.term_taxonomy_id = cat_taxonomy.term_taxonomy_id
   AND cat_taxonomy.taxonomy = 'category'
INNER JOIN wp_terms AS categories
   ON cat_taxonomy.term_id = categories.term_id
WHERE wp_posts.post_type = 'post'
   AND wp_posts.post_status = 'publish'
   AND categories.term_id = <your_category_id>
GROUP BY tag_ID
ORDER BY postcount DESC

WordPress 2.3 or higher

Replace <your_category_id> with the ID of the category you’re interested in, or use categories.name = <my_category_name>.

I used a lot of table aliasing in an effort to make this query a bit more understandable. WordPress uses a set of 3 tables (wp_terms, wp_term_taxonomy, wp_term_relationships) to store link categories, tags and categories all mixed up. This query must link tags and categories over the posts table so it has to visit this set of 3 tables twice, hence the aliasing. The query will look at all tags, find their associated posts and see if these posts are in the category you want. I’m not making any claims about its performance…

Eindelijk min- of meer online: FiviKASKA.be, de nieuwe website van mijn school.

Er staat nu nog niet veel op, maar ik hoop wel dat de site in de toekomst wat meer leven uitstraalt dan de officiële schoolsite (en ook wat beter navigeerbaar wordt…)

Het is natuurlijk nog wachten op de films die erop komen, daarvoor heb ik nog wat meer programmeerwerk. Ik weet nu in ieder geval al veel meer over WordPress dan voorheen: volledig nieuwe theme gemaakt (in tegenstelling tot deze blog die een vrij slaafse aanpassing van het default-theme is), een stuk of 2 adminstratieve plugins geschreven en nog 1 herschreven. Normaal werkt alles in Internet Explorer, en ik hoop dat dat zo blijft. Browsershots is natuurlijk niet de ideale manier om een site te checken op compabiliteit…

Het grote werk dat nog wacht is op een elegante manier de films die op school gemaakt worden erop krijgen. Probleem 1 daarbij is die oude getrouwe HTTP-POST beperkingen wat grote bestanden betreft. Ik moet mensen films laten uploaden via ftp en dat dan linken aan een bericht zonder dat ze elkaars films zitten overschrijven. Probleem 2 is om gestructureerde content in WordPress te krijgen, daar is het eigenlijk niet voor gemaakt. Als die visual editor nu eens tables ondersteunde, dat zou mijn werk al heel wat simpeler maken.

Het is in ieder geval een taai beestje, die WordPress. Ik denk dat ik alle pagina’s van deze site in WordPress ga omzetten, dan worden die film- en techpagina’s hopelijk eens wat sneller aangepast. Sometime, somewhere, somehow.

Als je ‘s morgens een half uur bezig bent geweest om je dochter ervan te overtuigen dat ze geen kleurboek mee naar school mag nemen — omdat de juffrouw niet wil dat iedereen vanalles van thuis meesleurt –, als je diezelfde dochter niet in de auto krijgt zonder kleurboek, als je aan de schoolpoort het kleurboek niet uit haar handen krijgt, zelfs niet als je terug naar huis begint te rijden, als je uiteindelijk niet anders kan dan het Sinterklaas argument te gebruiken, dan mag de juffrouw niet tegen je dochter zeggen: “Ik zal maandag wel eens naar je kleurboek kijken.”

Dat is een verkeerd antwoord.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een kosteneffectieve manier om de films op deze site om te zetten naar flash, omdat niet iedereen Quicktime heeft en flash duidelijk de bovenhand heeft gehaald wat internet-video betreft.

Je kan begrijpen dat ik aangenaam verrast was toen bleek dat Flash Player binnenkort h.264 (aka MPEG4 part 10 of .mp4) bestanden zal ondersteunen. Je kan het nu al testen met de Flash Player 9 Update en het ziet er fijn uit: de bestanden die ik nu gebruik kunnen zonder problemen gekoppeld worden aan bijvoorbeeld de fijne flv-player van Jeroen Wijering.

Er is maar 1 klein probleem: performantie. Mijn oude PowerMac heeft geen problemen met h.264 in Quicktime en ook niet met On2 VP6 (de huidige Flash-codec), maar een h.264 film door flash laten afspelen resulteert in een glaciale slideshow van zo’n 0.2 frames per seconde. Toch nog wat werk aan de winkel blijkbaar…

Als je van de duivel spreekt toont hij blijkbaar zijn staart, en soms wel heel snel. Ik heb een eerste montage van mijn kortfilm gezien, ‘t is nog veel te lang (25 min…) en sommige dingen werken helemaal niet, maar ‘t is een start.

Laatst was er wat ophef over fraude met internetbankieren in België. De Bank van de Post was één van de banken die vernoemd werd. Daarom staat er sinds kort dit op hun inlogscherm:

Inlogscherm Bank van De Post

(‘t Gaat om dat Controleer steeds…)

De programmeurs of designers vonden het echter niet nodig dat je die navigatiebalk ook daadwerkelijk kan zien:

function newwin(lang){
    ...
    nieuwvenster=window.open(url, null, "toolbar=no,
        location=no,
        menubar=no, resizable=yes,status=yes,height=530,width=785," + sizes, true);
    ... 
}

(Voor de niet-javascript-igen onder U, deze code zorgt ervoor dat je de navigatiebalk en dus de URL van de banktoepassing nooit te zien krijgt.)

Het leukste is nog dat Argenta van dezelfde toepassing gebruik maakt, en dat beiden een window openen met naam null waardoor het venster van Argenta dat van de Bank van De Post vervangt en vice versa. Immers, als je een nieuw venster opent met een bestaande naam zal de inhoud van het bestaande venster vervangen worden. Zo kan je met javascript de inhoud van een popup vernieuwen.

Afin, ze maken het wel heel gemakkelijk om hun klanten te laten bedotten.

‘t Is weeral een hele tijd geleden dat ik hier nog iets heb geschreven. Een kleine update:

  • De kortfilm die ik verleden schooljaar heb opgenomen is nog altijd niet gemonteerd — tenminste, ik heb nog altijd niets gezien. Dit ligt aan mijn “monteur” waarmee het onmogelijk afspreken is en aan…
  • Het feit dat ik begonnen met een opleiding (toneel) regie aan de Academie in Lier bovenop mijn Film- en Video opleiding in Antwerpen en…
  • Het feit dat ik terug samen met Ilse een toneelstuk regisseer voor mijn geliefde Strontvliegen (zie ook dit en dit).

We gaan ons dit jaar met De Strontvliegen wagen aan Shakespeare, Midzomernachtsdroom om preciezer te zijn. Natuurlijk zullen we er een serieuze draai aan geven, ik kan nu al verklappen dat het decor vintage ben zal zijn. In ieder geval, hou 1 en 2 maart 2008 maar vrij want dan spelen we…

Ik had al eens gezegd dat ik niet meer over camera’s ging schrijven, maar ik kan het toch niet laten. In ieder geval, als je binnen dit en een jaar op zoek bent naar een min-of-meer betaalbare Prosumer HD-camera, kijk dan eens naar de net aangekondigde Sony XDCAM EX (+/- 6.500 EURO).

Voordelen t.o.v. andere camera’s in de categorie onder 10.000 EURO:

  • Manuele Fuijon lens (niet verwisselbaar)
  • 1/2 inch CCD’s (t.o.v. 1/3 inch voor alle vergelijkbare camera’s) met volle 1920×1080 resolutie. CMOS technologie.
  • Progressief en interlaced, 1080 en 720 lijnen. Variabele framerate, slow motion in 720p.
  • HD-SDI uitgang
  • Tapeless workflow op basis van PCI ExpressCard kaarten met de mogelijkheid om in de nabije toekomst beelden rechtstreeks op XDCAM disk te schrijven

Als ik Panasonic zou zijn zou ik heel hard vloeken. De nieuwe Sony-camera is in alle opzichten beter dan de Panasonic HVX-200: betere lens, betere CCD’s, betere tapeless technologie (PCI ExpressCard t.o.v. PCMCIA), betere workflow, enzovoort. Camera’s zoals de JVC-HD 200 en Canon’s XLH1 houden wel het voordeel dat de lens kan verwisseld worden, maar een extra lens is vaak even duur als 2/3 van de aankoopprijs van de camera. Het verschil tussen 1/3 inch en 1/2 inch CCD’s is qua lichtgevoeligheid en scherptediepte echt wel groot en heft mijns inziens de bezwaren over een vaste lens op. En het is van Sony, wat als grote voordeel heeft dat het binnen afzienbare tijd door alle NLE’s ondersteund zal worden in tegenstelling tot bijvoorbeeld JVC

Toevalligerwijs zijn er op dit moment twee films in de zalen die qua thema wel heel erg op elkaar lijken: Venus en Man zkt. vrouw. Beide films gaan over een oude man — senioor — die verliefd wordt op een jong meisje — tiener, twintiger. Venus is een Engelse film geregisseerd door Roger Michell naar een script van Hanif Kureishi. Man zkt. vrouw werd geschreven door Pierre De Clercq en Jean-Claude Van Rijckeghem (tevens productie). Miel Van Hoogenbemt stond in voor de regie.

Ik vond het wel eens fijn om beide te vergelijken, zo’n beetje de Vlaamsche film tegen British Cinema. Spoilers op komst…

  Venus Man zkt. vrouw
Plot Oude acteur wordt verliefd op het 16 jarige nichtje annex huishoudhulp van zijn kameraad-collega. Oude weduwnaar wordt verliefd op zijn Roemeense huishoudster van 20.
Genre Tragikomedie Tragikomedie
Hoofdpersonage Maurice, een gevierd acteur en liefhebber van vrouwen die zijn einde voelt naderen. Leopold, een stijve schooldirecteur die bij het ingaan van zijn pensioen geconfronteerd wordt met de leegte van zijn bestaan. Hij zoekt een vrouw.
Vertolkt door Peter O. Toole (eminence grise) Jan Decleir (eminence grise)
Sidekick Ian, een hypochondrische collega-acteur met homofiele trekjes die zijn dagen vult met klagen, voornamelijk over het barbaarse gedrag van zijn nicht. Julien, de buurman, een opdringerige ex-Sabenien, die in UFO’s gelooft en voornamelijk op de vlucht is voor zijn vrouw.
Vertolkt door Leslie Philips Wim Opbrouck
Het meisje Jessie, 16-jarig wicht dat het platteland ontvlucht. Alina, 20-jarig meisje dat Roemenië ontvlucht.
Vertolkt door Jodie Whittaker Maria Popistasu
Vlucht? Ze heeft een abortus achter de rug. Ze is zwanger van een onbetrouwbaar sujet.
De versiertruc Samen uitgaan en samen shoppen. Samen pinten drinken en samen shoppen.
Wat loopt er mis? Een jonge lover van Jessie slaat Maurice neer. Het onbetrouwbaar Roemeens sujet duikt terug op.
Wat is hun beste moment? Ze zijn samen aan zee. Ze zijn samen aan zee.
Toon 1ste helft. Fijne komedie. Beide collega-acteurs zijn goede vrienden die zich vermaken door elkaar met cynische opmerkingen te beledigen. Eén regelrecht slapstick moment maar ook mooie scenes zoals Maurice die afscheid neemt van zijn vrouw: Maurice: “Ik heb echt van je gehouden… voor een tijdje.” – Vrouw: “Je hoeft me dit niet te vertellen.” – Maurice: “En voor de rest zag ik je graag”. Slapstick, boerse humor, karikaturaal. Alina is aangenomen als huishoudster maar ze heeft twee linkerhanden. Alles wat je maar kan bedenken: ondrinkbare koffie, oneetbaar eten, brekende borden, vallende ladders, verschroeide hemden. De zoektocht naar een vrouw via “www.wareliefde.com” wordt geïllustreerd met een montage van karikaturale alleenstaande vrouwen. (Het idee van “www.wareliefde.com” komt van Julien want Leopold kan — hoe kan het ook anders — niet met computers overweg.)
Toon 2de helft. Drama. Een oude man sterft. Tragedie. Een oude man beseft dat de liefde niet mag zijn.

Er valt nog meer over te zeggen, maar ik denk dat het verschil tussen beide titels veel duidelijk maakt: “Venus” is kort en krachtig en wekt verwachtingen terwijl “Man zkt. vrouw” amateuristisch klinkt en je doet verwachten aan een domme komedie. Als je alles optelt moet je dus wel “Venus” gaan kijken maar niet “Man zkt. vrouw” maar….

Zoals steeds is het in de cinema niet zo simpel. Om de één of andere reden was ik echt gepakt door “Man zkt. vrouw” en deed “Venus” me veel minder. Ik denk dat het ligt aan het sublieme spel van Jan Decleir — bij eender wie anders was de film in de eerste helft totaal door de grond gezakt — en Maria Popistasu. Het helpt natuurlijk dat Leopold er echt voor gaat — hij vraagt haar ten huwelijk — terwijl Maurice alleen nader tot Jessie raakt omdat ze medelijden/medelieven met hem krijgt. De ideale film is de eerste helft van “Venus” met de tweede helft van “Man zkt. vrouw”, maar iets in mij vraagt zich wel af waarom het überhaupt een probleem zou zijn dat een oude man samenleeft met een veel jongere vrouw…